Skip to Store Area:

Du har ingen artikel i varukorgen

Frågor & Svar kring din Tårta!


Klicka på din fråga nedan, för att få ett svar :)


Fototårtor

Hur beställer jag en fototårta?
Du gör din fototårta här online via vårt fototårteverktyg! Välj bara vilken storlek ni vill ha på er fototårta och sedan är ni igång! I det första steget i fotoverktyget kommer ni kunna välja en alternativ ram för er fototårta. I de andra steget laddar ni upp själva bilden ni önskar ha på er tårta, antingen från er dator eller mobil. I det tredje och fjärde steget kommer ni få chans att förminska, förstora, vrida, beskära samt välja placering på er bild. Tänk här på att ni vill försöka täcka så mycket av det "gråa utrymmet" inuti själva ramen som möjligt! Om något utrymme i ramen lämnas "grå" kommer denna del bli otryckt i slutresultatet dvs. det kommer bli en vit ruta på fototårtan. När ni har bearbetat klart er bild kommer ni få chansen att lägga till en valfri text, förslagsvis en söt grattishälsning! Ni kommer kunna välja mellan flera olika typsnitt och färger på er text samt lägga till en eller flera textrader. I det slutgiltiga steget kommer ni sedan kunna se en förhandsvisning på hur bilden kommer se ut på er fototårta. Vårt tips är att testa och leka sig fram i fotoverktyget för att få fram sin drömtårta! Om något skulle gå tokigt eller om ni bara vill rådfråga oss om något går vi alltid att nås på mailen: kundtjanst@dintarta.se

Vilken bildkvalitet / format / storlek måste bilden vara i för att göra en fototårta?
Ju högre kvalité på bilden desto bättre! Ladda upp er bild i fotoverktyget i JPG- och PNG-format i så hög upplösning som möjligt. För att få en sådan optimal tryckkvalitet som möjligt måste din bild dock ha minst 300 dpi (i.e. punkter per tum / dots per inch). Vi kan visserligen förstora mindre bilder men därigenom minskar även kvaliteten på trycket. Mer information om livsmedelstryck hittar du här!

Jag har följt alla steg i fotoverktyget men det blir ändå inte bra, hur gör jag då?
Vi vet att vårt fotoverktyg kan vara svårt att hantera på en liten mobilskärm. Bäst fungerar det på en dator. Om ni försökt lägga er beställning med foto/bild via mobiltelefonen föreslår vi därför att ni testar att lägga ordern via en dator istället.

Om det är så att uppladdning av ditt foto eller dylikt inte fungerat trots upprepade försök, vänligen fullfölj om möjligt beställningen och skicka oss ditt foto samt önskad ram och text på tårtan per e-post till kundtjanst@dintarta.se, så löser vi det!


Motivtårtor

Kostar det extra för att få text skrivet på tårtan?
Nej, vi tar inte extra betalt för att trycka text på er tårta. Att välja text på er tårta är enkelt - Ni skriver bara in den text ni önskar (ca. 35 tecken) i textrutan “Text på tårtan” som du hittar under fliken “Fler alternativ” på produktsidan. Om du inte hittar en textruta där du kan skriva in valfri text är det förmodligen inte möjligt att trycka en text på just den tårtan, vänligen kontakta oss på kundtjanst@dintarta.se om du är osäker!

Jag hittar inte det tema eller motiv jag söker, vad kan jag göra?
Vänligen testa att söka på den motivtårta ni önskar beställa med hjälp av sökfunktionen längst upp i det högra hörnet (klicka på förstoringsglaset). Om du genom sökfunktionen fortfarande inte kan hitta det du söker har vi förmodligen inte tagit fram en tårta med just det motivet. Ett alternativ är då att ni trycker er valfria bild via vårt fotoverktyg! Hör också gärna av er till oss på kundtjanst@dintarta.se och tipsa om de motiv ni efterfrågar, förhoppningsvis har vi chans att ta fram en tårta för just det temat i framtiden! :)

Till hur många portioner räcker en tårta till?
Vi kan förstå att det kan vara klurigt att veta hur stor tårta man behöver för att kunna mätta alla gäster! Vi har därför utgått från ett standardmått man använder i Sverige när vi har beräknat våra tårtor. Förutom på tårtornas produktsida kan du se alla mått och portionsangivelser här!


Förvaring, Hållbarhet & Allergier

Hur länge håller sig tårtan?
Vi inspirerades av den engelska tårtkulturen som lägger stor vikt vid dekoration när vi tog fram våra tårtrecept! Våra tårtor innehåller därför inga råvaror som behöver kylas (ex. ingen grädde eller mjölk) vilket gör att dem håller sig goda längre och klarar leveransen betydligt bättre! Tårtorna bakas dagligen efter kunds önskemål och håller sig goda minst 7 dagar efter ankomst så länge den förvaras i rumstemperatur (helst ca 18 grader). Läs gärna mer om våra tårtor och förvaring här :)

Hur förvarar jag bäst min tårta?
Behåll gärna er tårta i sin förpackning, i rumstemperatur eller lite svalare (helst ca 18 grader) tills dess att den skall serveras! Tårtan ska alltså INTE ställas i kylskåpet då detta kommer göra smörkrämen hård och tårtbottnarna torra. Kylan kan också få marsipanen att spricka och de eventuella fototryck som gjorts på er tårta riskerar att smälta pga kondensvatten som lätt bildas i kylskåpet.

Vi fick vår tårta på fredag och kommer inte äta den förrän på söndag, blir den inte dålig om den inte ställs in i kylskåpet?
Eftersom att våra tårtor inte innehåller några ingredienser som behöver kylas kommer varken kvalitén eller smaken försämras av att tårtan förvaras i sin förpackning i rumstemperatur. Tvärtom så kommer tårtupplevelsen försämras om tårtan förvaras i kylskåp eftersom att smörkrämen kommer hårdna och tårtbottnarna bli torra. Tårtans fototryck riskerar även att smälta pga kondensvattnet som lätt bildas i kylskåpet.

Vilka ingredienser används i bakverken?
Du hittar en lista här på ingredienserna för samtliga bakverk!

Kan man få sin tårta glutenfri?
Visst kan man få det! Man kan få nästan samtliga tårtor som glutenfria för en extra kostnad (59kr).

Kan man få sin tårta laktosfri?
Eftersom att våra tårtor inspirerats av den engelska tårttraditionen som utgår från att man ska kunna dekorera tårtorna under en längre tid har vi uteslutit ingredienser som mjölk och grädde. Tårtorna innehåller däremot smörcreme gjort på rent smörfett vilket betyder att tårtorna fortfarande har lite mjölkprotein i sig. Pga av uteslutningen av mjölk och grädde är tårtorna låglaktos och passar därför perfekt för laktoskänsliga magar :)

Kan man få tårtan äggfri?
Ägg är en så pass viktig ingrediens i våra recept att vi inte kan utesluta det i vår bakning. Vi har däremot supermumsiga Vegan Cake-Pops som kanske kan fungera som ett alternativ på festen!

Går det att få mitt bakverk nötfri?
Marsipanen från Odense som vi använder för våra tårtor är gjord till stor del av mandel. Det är möjligt att få sin tårta med så kallat Sugar Paste istället, hör då av er till oss på kundtjanst@dintarta.se och berätta vilken tårta ni önskar byta ut marsipanen på. OBS: vi vill uppmärksamma att förutom att tårtorna har ett täcke av marsipan så har vi andra bakverk så som Brownies och Vegan Cake-Pops i bageriet som bakas med bland annat nötter. Genom luftpartiklar kan det alltså finnas spår av nötter i samtliga bakverk från oss.

Går det att frysa ner tårtorna?
Absolut! Tårtorna ska aldrig ställas in i kylskåpet då det bl.a. lätt bildas kondensvatten där vilket kan skada fototrycket på tårtan. Däremot kan tårtorna likt en frystårta ställas in i frysen för att på så sätt hållas färsk längre (dock max en månad). Kom då bara ihåg att ta ut tårtan senast dagen innan den ska ätas så att den hinner tina upp i tid till kalaset! :)


Tårtleverans

Hur mycket kostar leveransen?
Inom Sverige och Finland kostar DHL Express 99kr. DHL Express levererar till nästan alla adresser i Sverige inom en arbetsdag, förutsatt att man beställt sin tårta dagen innan leverans innan klockan 15.00. För Norge gäller två arbetsdagar och kostar 199 kr. För andra utlandsförsändelser, vänligen se alla leveranskostnader & -tider med mera här.

Levererar ni hem till dörren?
JA - Vi tar hjälp av DHL Express för att leverera våra paket och dem levererar inom en arbetsdag till nästan alla adresser inom Sveriges gränser. Att beställa en tårta till mamma i Göteborg, brorsan i Stockholm eller kanske mormor i Malmö är alltså inga problem! Så länge man beställer sin tårta innan kl. 15.00 har vi möjlighet att leverera den redan nästa arbetsdag så länge leveransadressen inte finns med på DHL’s lista över “avlägsna orter”. Ni kommer se i kassan om er angivna leveransadressen ligger på DHL’s lista över “avlägsna orter” då det då kommer dyka upp en rosa varningsskylt i kassan som ber er att istället ange en annan mer central leveransadress. Om den rosa varningsskylten dyker upp och ni inte har en annan, mer central adress att ange, föreslår vi att ni om möjligt anger en tidigare leveransdag för ert paket.

Levererar ni på helger?
Tyvärr har vi inte möjlighet att erbjuda helgleveranser ännu men eftersom att våra tårtor inspirerats av den engelska tårtkulturen och bl.a. därför inte innehåller råvaror som behöver kylas håller tårtorna sig goda betydligt längre än ex. en traditionell prinsess-/gräddtårta. Tårtorna ska de facto inte ställas in i kylskåpet eftersom att det lätt bildas kondensvatten där vilket kan skada fototrycket på tårtan samt göra tårtbottnarna och dess marsipanlock torr. Genom att förvara sin tårta i sin förpackning i rumstemperatur tills dess att den ska ätas håller den sig god i drygt 7 dagar efter leverans. Att beställa sin tårta till på torsdagen eller fredagen helgen innan den ska ätas är således inga problem! :)

Vilken tid levereras min tårta?
Vi använder oss av DHL Express för att leverera våra tårtor i Sverige som levererar någon gång under arbetstid (09-17). Dagen innan leverans kommer du att få ett SMS från DHL med din trackingkod/försändelsenummer samt ges valmöjligheten att få ert paket levererat till ert närmsta ombud/Service Point istället. Om du inte väntas vara hemma hela dagen paketet ska levereras föreslår vi att du i ditt SMS från DHL väljer att få ert paket skickat till ert närmsta ombud istället. Alternativt ber ni redan i er beställning att få paketet levererat till er jobbadress istället för hemadressen. Om du efter att ha lagt din order samt fått SMS:et från DHL kommer på att du måste lämna den angivna leveransadressen, ber vi er till att sätta en lapp (fullmakt) på dörren där ni godkänner DHL att lämna tårtan på trappen, hos grannen eller dylikt. Om ni lämnat leveransadressen och missat att sätta upp en lapp på dörren ber vi er att kontakta DHL omgående med er trackingkod för att lösa leveransen! Mer information om tårtleveransen hittar du här.

Går det att tidsbestämma min tårtleverans?
Nej - Tyvärr går det inte. Vi använder oss av DHL Express för att leverera våra tårtor och dem levererar någon gång under arbetstid (09-17). Vi föreslår därför att man anger sin jobbadress eller annan adress där någon kan ta emot tårtan på om man inte väntas vara hemma hela dagen leveransen planeras att ske.

Hur får jag tag på mitt trackingnummer/försändelsenummer?
När tårtan väl bakats och gått iväg för leverans kommer ni få ett SMS från DHL med ert trackingnummer (detta sker i regel kvällen innan leveransdagen). Om ni inte fått det väntade SMS:et från DHL samma morgon som tårtan väntas levereras, vänligen kontakta oss på kundtjanst@dintarta.se så tar vi fram det åt er! :)

Vad händer om jag inte är på plats för att kunna ta emot min beställning?
Är ingen anträffbar på adressen när kuriren är på plats läggs en lapp i brevlådan för mer information om när nästkommande leverans kan komma att ske samt hur du annars kan åka och hämta paketet vid deras central/närmsta ombud. Vi råder er till att kontakta DHL omgående med ert försändelsenummer om ni missade leveranstillfället.

Jag vill att budet ringer mig innan dem kommer, går det att se till?
Tyvärr har inte DHL, som vi använder oss av för att leverera våra paket, som krav på sina kurirer att dem ska ringa. Ofta ringer dom, men inte alltid. Vi rekommenderar därför att man håller koll på sin beställning via sitt försändelsenummer som skickats till en via SMS dagen innan leveransen. Om man vet med sig att det är svårt att hitta till ens adress (ex. om man bor i andra hand och inte har sitt namn i porten) så råder vi er till att ringa DHL med ert försändelsenummer och förbereda dem på detta.

Jag har beställt tårtan till idag och skulle behöva ändra min leveransadress, hur gör jag?
Tyvärr är tårtan redan påväg till er och vi har inte möjlighet att ändra adressen längre. Vänligen kontakta DHL omgående med ert försändelsenummer för att försöka lösa leveransen!

Kan jag hämta upp min tårta hos er?
Vårt bageri ligger faktiskt i Köln, Tyskland! I Stockholm har vi bara ett litet kontor som har hand om administrativa uppgifter. I bageriet bakas tårtorna för hand efter kunds beställning av någon av våra konditorer och skickas sedan ut dagsfärska till tårtglada kunder i hela Europa! På grund av våra recept samt våra stöttåliga förpackningar klarar bakverken frakten galant! Dels för att inga av bakverken behöver kylas men också för att våra eget framtagna tårtpaket är mer hållbara än “vanliga” tårtförpackningar :)


Betalning & Beställning

Jag har inte fått någon orderbekräftelse, vad ska jag göra?
I normala fall får du en orderbekräftelse per mail inom 15 minuter efter att ditt köp genomförts. Om du inte fått detta, vänligen titta i ditt spamfilter så att vårt mail inte hamnat där. Om du inte kan hitta mailet i er vanliga mailinkorg eller i skräpinkorgen ber vi er att kontakta oss omgående då det kan betyda att er order inte har gått igenom.

Vilka betalningsalternativ finns det?
Hos oss kan du betala med kreditkort (Visa, Mastercard, Amex m.fl.), räkning (Klarna), debitkort (Visa Electron) och PayPal. Mer information om våra betalsätt hittar du här.

Jag försöker betala med kort men min beställning går inte igenom! Vad gör jag?
Många storbanker har uppdaterat sina användarvillkor och kräver att man som kund hos dem aktivt går in på sin hembank och godkänna köp online. Om ert köp inte går igenom, och ni vet med er om att pengar finns på kortet, vänligen gå in på er hembank eller kontakta er bank direkt för att få hjälp med att aktivera köp online. Alternativt testa att beställa er tårta med ett annat betalsätt, ex. Klarna faktura.

Jag försöker betala med Klarna faktura men min beställning går inte igenom! Vad gör jag?
Ibland kan Klarna strula, vilket gör att ens beställning inte går igenom. Vid dessa fall rekommenderar vi er att pröva ett av våra andra betalningsalternativ!

Finns det någon gräns för hur liten en beställning kan vara?
Ja, vi har satt en gräns på lägsta beställningsvärde till 199 kr. Det betyder att vi inte tar emot beställningar under 199 kr (inkl. moms, exkl. leveranskostnader).



Hittar du inte svar på din fråga? Kontakta oss då gärna på vår kundtjänst - Vi ser fram emot att höra från dig! :)